
A BYD saját érdekei szerint módosítaná az iskolai tananyagot

Nem rég érkezett Magyarországra a Biyadi (továbbiakban BYD) kínai elektronikai és autóipari vállalat. Az elmúlt hónapokban a helyi sajtóban többször téma volt a Szegeden épülő gyáruk. De milyen módokon lépnek interakcióba a helyi lakosággal? Első kézi beszámoló következik egy BYD előadáson résztvevőtől.
December 12-én a BYD szegedi gyárának képviselői előadást tartottak a Szegedi SZC Gábor Dénes Technikum és Szakgimnázium 12. és 13. osztályos tanulóinak, amelyen a diákoknak kötelező volt a részvétel. Az, hogy más iskolákban is jártak-e, vagy csak az informatikai oktatásáról ismert intézmény tanulói iránt érdeklődtek, egyelőre nem ismert.
Az előadás nem titkolt célja az volt, hogy a végzős diákokat a szakmai vizsgáik letétele után a gyárba csábítsák munkavállalónak. Ehhez tömérdek pénzügyi és népszerűségi adattal és statisztikával telepakolt előadást, valamint céges reklámvideókat használtak.
Az előadás végén volt egy panel, ahol az iskola diákjai kérdéseket tehettek fel az előadóknak és a jelen lévő, a céget képviselő kínai munkatársaknak is. Több más kérdés között ezen a panelen hangzott el az egyik diáktól az a kérdés, hogy a cég fogja-e tudni biztosítani a szakképzésben tanuló diákok számára azt a duális képzési lehetőséget, amivel a kormány az egész technikumi rendszert reklámozza, és amit egyébként sok technikumban a mai napig egyáltalán nem sikerült megvalósítani, vagy csak nagyon megkérdőjelezhető minőségben. A kérdésre a lehető legnagyobb természetességgel adták azt a választ, miszerint a cégnek ennél sokkal nagyobb céljai vannak. A céget képviselő magyar előadó szerint a cég célja, hogy ne csak duális képzési lehetőséget tudjanak biztosítani a szakképzésben tanuló diákok számára, hanem hogy az iskolákban a tananyagot hozzáigazítsák a cég igényeihez, céljaihoz és érdekeihez. Ez a kijelentés elég baljós jövőképet fest a szuverenitással egyébként is küszködő magyar oktatás számára.
A panelen több kérdés is elhangzott a diákoktól, melyek közül kevésre érkezett konkrét válasz. Például a cég körül oly gyakran felmerülő környezetvédelmi kérdésekre sem tudtak, vagy nem voltak hajlandóak választ adni.